Als ondernemer kan het lastig zijn om bepaalde beslissingen te nemen. Je moet soms een knoop doorhakken, terwijl er vaak meerdere opties zijn om een probleem op te lossen. Welke is de beste? In deze afweging is het belangrijk altijd te blijven denken aan de toekomst van je bedrijf, zowel op de korte als lange termijn Het liefst wil je het beste van beide werelden, daarom loont het om de mogelijkheden goed in kaart te brengen. 

Probeer je product of dienst te verbeteren

Een veelgehoorde doelstelling van bedrijven is het verkopen van zoveel mogelijk producten of diensten. Voor wie dat nastreeft, is het verstandig om de producten of diensten die je verkoop te blijven verbeteren. Dit zorgt op de korte termijn misschien niet voor meer winst, maar wel op de lange termijn. Een beter product is meer waard en kan voor een betere prijs verkocht worden. Dit levert een win-win op, op deze manier kun je je klanten tevreden houden en er zelf bovendien ook nog eens meer geld aan verdienen. Als je niet goed weet op welke manier je het product het best zou kunnen verbeteren, is het slim om dit aan je klanten of medewerkers  te vragen. Je kunt hierdoor namelijk een veel beter inzicht krijgen in wat er allemaal nodig is om je bedrijf zo goed mogelijk te laten functioneren. 

De processen binnen je bedrijf zoveel mogelijk optimaliseren

Binnen een bedrijf treden allerlei processen in werking om uiteindelijk samen tot een goed product te komen. Daarom is het slim om eens kritisch naar deze processen te kijken om er zo voor te zorgen dat deze zoveel mogelijk geoptimaliseerd worden. Je kunt dit zelf doen – bijvoorbeeld door goed versiebeheer – maar je kunt ook een proces optimaliseren met behulp van een externe partij. In veel gevallen is dit erg handig aangezien een externe partij met een frisse en objectieve blik naar de gang van zaken binnen het bedrijf kan kijken.